Verrassend Veendam

24 april 2020 - Groningen, Nederland

Fantastisch weer vandaag. Peter wil bij Veendam gaan mountain biken. De website van de veenkoloniën prijst een 17 km lange rondwandeling aan maar bij doorklikken kom ik alleen op een Duitse routebeschrijving zonder kaart of gps-track. De LAW het Groot Frieslandpad loopt wel door Veendam, maar die route heb ik als reserve voor mijn vakantie gepland.

Oorspronkelijk zou ik met Miriam de eerste 3 weken van mei van Vézelay naar Puy-en-Vélay lopen, maar Covid-19 maakt dat onmogelijk. Ondertussen is het wel weer toegestaan vanaf 1 juni verlof op te nemen, dus willen we proberen de laatste 3 weken voor de zomerschoolvakantie te gaan lopen. Het tweede plan was om in Duitsland te gaan lopen.  Op dit moment zijn toeristen nog niet toegestaan in Duitsland en aangezien Merckel begin deze week nog verkondigde dat Europa pas aan het begin van de Covid-19 pandemie staat is de kans niet heel groot dat ze in juni de maatregelen gaat versoepelen. Dus wordt het misschien in Nederland lopen en omdat de Noordelijke provincies weinig Covid-19 besmettingen hebben, ligt het Groot Frieslandpad het meest voor de hand. Ach we zien wel, we hebben nog even de tijd.

Uiteindelijk heb ik vandaag in het Borgerswold bij Veendam gewandeld terwijl de auto bij de RDW aldaar aan de laadpaal lag. Al slingerend heb ik met hulp van mijn gps het hele natuurpark verkend: veel water, bruggetjes en een prachtig en heel rustig mountain bike pad waar ik ook regelmatig over liep. Ik heb me prima vermaakt, het is een prachtig wandelgebied. De foto's hieronder spreken voor zich.

Voor wie zelf eens wil gaan kijken: de route heb ik bij de foto's gezet. Maar beter niet op zondag, dan loop je wellicht hier en daar mountainbikers in de weg.